Az alvállalkozós megoldástól a saját flottáig és kivitelezésig
„A VIAVIN Építőipari Zrt. jogelődje 2008-ban alakult, majd 2015-ben tulajdonosváltással, nagy építőipari tapasztalatokkal rendelkező tulajdonosi körrel folytatja tovább tevékenységeit, jómagam is útépítő mérnök vagyok. Már ekkor látni lehetett, hogy az útépítések felgyorsulásával hamarosan szállítókapacitás-hiány fog fellépni és ebbe próbáltunk meg bekapcsolódni, sikeresen.
Az első komoly megbízásunk az M35-ös autópálya Ebes-Mikepércs közti szakasza volt, ahová Nyékládházáról szállítottunk töltőanyagot. Kezdetben sok alvállalkozóval dolgoztunk, de már ekkor is a saját flotta létrehozása volt a fő cél. Szintén 2016-ban töltőanyagot szállítottunk az M47-es autópálya, Hódmezővásárhelyt elkerülő szakaszához. Itt mi a vasúti szállítást biztosítottuk, az állomástól alvállalkozókkal, közúton jutott el az áru az építkezésre. Ezek a munkák már elkészültek, átadásra kerültek.
2017-ben jelentős változás volt, hogy már komplett kivitelezést is végeztünk, a talajmunkákkal együtt, de még alvállalkozók bevonásával. A következő cél, a saját géppark létrehozása, amely szintén jól halad. Ennek részei a 3 darab, 8x4-es billenős Ford Trucks tehergépkocsik. Az első saját munkánk, a 2502. számú út, az M3-as és Eger között.
Szintén tavaly indult az M70-es autópálya bővítése, ahol Letenye környékén, valamint az M4-es tovább építésén dolgozunk Ceglédbercelnél, építőanyag-beszállítással. Meg kell még említeni az új Puskás Ferenc stadion építését, ahol két betonkeverő telepet szolgálunk ki kaviccsal és a belső betonszállítást végezzük.
A fenti munkákon kívül, már évek óta mi látjuk el a Colas Út Zrt. aszfaltkeverő telepeit zúzott kővel, vasúton és közúton egyaránt. A másik nagy partner a Frissbeton Kft., ahová homokos kavicsot szállítunk, de meg kell még említeni az Uni-City Kft-t is, amelynek szintén a betonkeverő telepeit látjuk el, kizárólagosan.
Sajnos a piacon, 2017 nyarán olyan állapotok alakultak ki, hogy a vasúti szállítás nem bírta a piaci igényeket és 2 hétre teljesen bizonytalan lett az ömlesztett anyagos szolgáltatás. Ekkor átkellett csoportosítani a szállítási kapacitást közúti fuvarokra és úgy döntöttünk, hogy a partnereinket közúton kiszolgáljuk, versenyképes (vasúti) áron. Ennek oka a felgyorsult útépítési projektek, valamint a nyárra jellemző útfelújítások együttes óriási anyagigénye volt. Ekkor éreztük úgy, hogy mielőbb számottevően bővíteni kell a közúti fuvarkapacitást.”
Korábbi üzemeltetési tapasztalatok és lehetséges megoldások
„Az eddigi beszerzések során jellemzően a 3 év körüli, volt nemzetközi fuvaros nyerges vontatókat vásároltuk meg, DAF és MAN márkákból. Nemzetközi fuvarnál nem lehet kockáztatni a meghibásodást, váratlan elállást, mert nemcsak a mentés és javítás kerül sokba, de rossz pont is a megbízók szemében. Az új járművek beszerzését jellemzően nem lehet kitermelni a magyar fuvarpiacon, főleg az építőipar területén.
A tervben egy legalább 10 darabos flottabővítést követelt meg a munkák mennyisége. A hosszú távú stratégia jegyében ezúttal az új járművek beszerzése került a középpontba. Természetesen a teljes hazai kínálatot megvizsgálva jutottunk el a Delta-Truck Kft-hez, illetve a Ford Trucks kínálatához. A Ford név kétségtelenül bizalmat adott, a Delta-Truck Kft-t is régóta ismertük név szerint, igaz ez volt a legelső üzleti kapcsolat velük, mi kerestük meg őket személyesen.
A kedvező vételár mellett szintén döntő érv volt, hogy valójában ugyanazon a részegységek, beszállítók gyártmányai találhatók meg bennük, mint a nyugat-európai márkákban: például ZF, Bosch, Wabco stb., de a hidraulikarendszer is ugyanúgy Hyva gyártmány. Másrészről fontos követelmény volt a masszív alváz és futóművek. Ebben is jók a Fordok. A fülkék kisebb méretűek ugyan, mint a nemzetközis nyergeseké, ami előny a hasznos teherbírás javára, vagy részben ellensúlyozható a nélkülözhetetlen billentőhidraulika jelentette plusz súly. A billenős félpótkocsik Schmitz és Fliegl gyártmányok vegyesen.
A járműállomány eddig 17 darab DAF és MAN nyerges vontatóból és egy 90 tonna össztömegig, gépszállító trélerekhez alkalmas MAN 6x4-es nyerges vontatóból, továbbá 4 darab 8x4-es MAN betonkeverőből állt. Az új beszerzés keretében 10 darab Ford Trucks 1848 T / 4x2-es nyerges vontatót és 3 darab Ford Trucks 4142 D / 8x4-es billenős tehergépkocsi került beszerzésre.
A járművek folyamatosan kerültek és kerülnek leszállításra, átadásra. Az első nyergesek már lassan 3 hónapja dolgoznak, az utolsó járművek augusztus közepén érkeznek. Természetesen fontos volt a rövid határidő és nagyon kedvező volt a 3 éves időtartamú szolgáltatáscsomag.
Az elvárásaink nem kevesek: 2017-ben csak közúton 800.000 tonna árut szállítottunk, míg vasúton 600.000 tonnát, a tehergépkocsik összes éves futásteljesítménye elérte az 1,4 millió kilométert! Magyarország domborzata miatt akár 460 lóerő is elegendő 40 tonnához, véleményem szerint. Inkább a vonóerő ami sokat számít.
Az eddigi üzemeltetési tapasztalatok nagyon kedvezőek és a fogyasztást értékek is folyamatosan csökkentek és már szépen beálltak kedvező értékre. A gépkocsivezetők értékelik a könnyű kezelhetőséget és a sebességváltó hintáztatási funkcióját, amely jól jön bányákban vagy építési területen történő elakadásnál. A differenciálzár magától értetődik.
A gépkocsivezetők kétségtelenül örültek az új munkaeszközöknek.
Mindent összefoglalva nemcsak a jó termék és kedvező ár, de a megfelelő háttérszolgáltatások szintén döntő szempontok voltak az új fuvareszközök kiválasztásánál.”
VIAVIN Építőipari Zrt. Delta-Truck Kft.
1146 Budapest, 2310 Szigetszentmiklós,
Szugló u. 9-15. Leshegyi Ipari Park 13.
tel.:+36/30/948-4047 tel.: +36/24/50-22-22
www.viavin.hu fax: +36/24/50-22-33
Forrás: K. B. Camion Truck&Bus Magazin